Het slaapritme van je kindje verbeteren: is dit mogelijk?

BABY

Geschreven door: Anna JansenLaatst geüpdatet: 01/31/2021


Slaap: wat is dat ook weer?

Een goede nachtrust is iets wat vaak tot het verleden behoort als je een baby hebt. Nooit eerder realiseerde je hoe heerlijk het is om een hele nacht aan één stuk door te slapen, of om de volgende ochtend tot een uur of elf in bed te blijven liggen. Of, nog beter, de hele dag in bed te blijven liggen!

Je hebt er natuurlijk een mooi kindje voor terug gekregen waar je alles voor over hebt, zelfs de gebroken nachten. Er zijn tips en manieren om het slaapritme van je kindje te verbeteren, maar vrees niet als niets helpt: sommige kindjes slapen pas de hele nacht door als ze drie jaar of zelfs ouder zijn.

Elk kindje, eigen tempo

Pas doorslapen bij drie jaar oud is volkomen normaal. Elke baby en elk kindje is anders en ze doen alles op hun eigen tempo. De één loopt met een jaar, de ander bij anderhalf jaar. De één slaapt de hele nacht door vanaf zes weken, de ander vanaf zes maanden en weer een ander kindje slaapt bij jou in bed tot ze vier zijn.

Zoals wij als volwassenen hebben, heeft ook elk kind andere behoeften. Vooral als je kindje nog erg klein is, heeft deze behoefte aan geborgenheid en veiligheid. Jouw kindje voelt zich veilig bij jou en wilt bij je zijn.

De onderstaande tips bieden dan ook geen garantie. Het ene kindje reageert er anders op dan het andere kindje. Ze zijn het proberen waard en wie weet ondervind je er nog meer voordeel van!

#1 Evalueer je routine

Vanaf een maand of drie kun je beginnen met het introduceren van een bedtijdroutine. Hierdoor herkent je kindje wanneer het tijd is om te gaan slapen. Ook hier geldt echter dat een strakke routine geen garantie is voor een goede nachtrust.

Het is een goed idee om je kindje voor het slapen gaan een lekker warm bad te geven. Hiervoor gebruik je een goed babybadje. Gebruik hydrofiele doeken om je baby af te drogen. Vervolgens lees je een kort verhaaltje voor of zing je een liedje. Als je baby gevoed wilt worden voor het slapen gaan, doe je dit ook nu.

Veel kindjes vallen tijdens het voeden in slaap. Dit is helemaal niet erg! Je legt je kindje al slapend in zijn ledikantje of wiegje. Wordt je kindje vaak wakker? Dan is een goed draagwiegje een idee. Zet deze in de huiskamer. Hierdoor hoef je niet elke keer de trap op als je baby wakker wordt.

#2 Samen slapen

Met een pasgeboren baby in één bed slapen is misschien niet het beste en meest veilige idee, maar een goede co-sleeper biedt hier de perfecte oplossing voor. Dit is een klein bedje wat je de eerste paar maanden gebruikt. Het staat tegen jouw bed aan waardoor je ‘s nachts niet je bed uit hoeft voor voedingen.

Dit is natuurlijk vooral ideaal als je besluit borstvoeding te geven, maar ook als je flesvoeding geeft is een co-sleeper ideaal. Je moet je bedenken dat een pasgeboren baby alleen jou kent, alleen jouw geur, jouw geluiden, jouw baarmoeder. Als hij kennis maakt met de wereld, is dit een enge ervaring.

Een baby is daarom altijd op zoek naar comfort, veiligheid en geborgenheid. De baby wilt dicht bij je zijn, want alleen daar voelt hij zich veilig. Dat is niet altijd even ideaal, want een gebrek aan slaap kan je dag behoorlijk verstoren, maar bedenk dat het maar tijdelijk is. Juist om deze reden is een goede co-sleeper een ideale slaapplaats voor je baby.

baby met vader

Je baby dragen in een draagzak of draagdoek

Sommige baby’s kunnen overdag ook moeilijk alleen zijn. Ze zijn niet blij in de box, huilen in het wippertje en zelfs de speelboog houdt ze niet bezig. Het lijkt alsof je baby de hele dag huilt en alleen jou nodig heeft. Dit is niet alleen erg vermoeiend voor jou, maar ook voor je kindje.

Je kindje heeft je nodig, en als ouder moet je inspelen op deze behoefte, zeker als ze nog erg klein zijn. Door je baby continue in je armen of op schoot te hebben, beperk je je bewegingsvrijheid echter enorm. Een goede draagzak biedt hierbij de uitkomst.

Door je baby te dragen in een goede draagzak of goede draagdoek, heb je veel meer bewegingsvrijheid. Je doet huishoudelijke klusjes zoals afwassen en stofzuigen, maar haalt ook makkelijk een even een frisse neus.

Veel baby’s vallen daarnaast ook in slaap in de draagzak waardoor je de baby in bed legt en zelf kunt genieten van een warme kop thee. Draagzakken en draagdoeken zijn er daarbij in allerlei soorten en maten. Weet je niet zeker welke ideaal is voor jou, vraag dan advies aan een draagconsulente.

#3 Wandelen

Een frisse neus halen doet wonderen – niet alleen voor jou, maar ook voor je kindje. Hoogstwaarschijnlijk ben je zelf erg moe en behalve koffie, doet zuurstof en een koel briesje wonderen. Leg je baby in de kinderwagen en ga lekker wandelen. Je hebt er misschien geen zin in, maar achteraf ben je blij dat je naar buiten bent gegaan.

Met een beetje mazzel is je kindje in slaap gevallen en kan deze heerlijk in de kinderwagen verder dutten terwijl jij eindelijk wat tijd hebt voor jezelf. Pak naderhand een goed boek, een kop koffie of slaap zelf even bij.

Baby in het park

#4 Dutjes

Er wordt vaak geadviseerd om je kindje ‘zo moe mogelijk’ te maken zodat hij in de avond goed slaapt. Dit is geen goed advies. Je kindje oververmoeid naar bed brengen staat bijna garant voor een onrustige nacht.

Er is niets mis met je kindje ‘gewoon’ moe maken. Ga naar buiten en laat hem lekker rennen, maar las ook rustmomentjes in. Wilt je kindje slapen, laat hem dan slapen. Zie je dat hij moe is, speel hier dan op in en laat hem dutten. Dit kan in bed zijn, in de draagzak of in de kinderwagen.

Een goed babynest kan ook helpen. Een babynest heeft iets opstaande randen waardoor je baby zich veilig voelt. Je legt deze in de box of op een andere veilige plaats. De meeste baby’s slapen er heerlijk in. Let op: laat je baby alleen onder toezicht in een babynest slapen.

#5 Een stukje rijden

Deze tip is misschien een beetje omstreden en veel grootouders zullen je vertellen dat je je kindje ‘gewoon’ moet laten huilen als deze niet kan slapen. ‘Baby’s manipuleren hun ouders en winden je zo om je vinger. ’Niets is minder waar: baby’s zijn niet in staat tot manipuleren en zijn simpelweg op zoek naar genegenheid en vervulling van hun basisbehoeften.

Je baby laten huilen is geen goed idee. Lees hier in meer detail waarom de Crying Out Methode zelfs schadelijk kan zijn. Een stukje gaan rijden met de auto zorgt er daarentegen bij veel baby’s voor dat ze binnen vijf minuten in slaap vallen. Hier stel je jezelf echter ook de vraag: hoe ver ga je om je je kindje in slaap te krijgen?

baby die slaapt in de auto

Echter, wat werkt, werkt. Dat is mijn motto. Je moet ook aan je mentale gezondheid denken. Een gestreste ouder draagt vaak zijn emoties over aan zijn kindje. Als een half uurtje gaan rijden hierbij helpt en als jij hierdoor even rust krijgt en je baby hierdoor ook kan slapen... waarom niet? Ik zou er geen routine van maken, maar incidenteel is dit een perfecte oplossing.

Zorg er wel voor dat je kindje in een goede autostoel zit. Hoe hard je kindje ook huilt, veiligheid gaat voor alles. Neem je kindje nooit op schoot in de auto. Dit is niet alleen extreem onveilig, maar ook illegaal. Maak het harnas alleen los als je geparkeerd bent en je kindje nog even door wilt laten slapen voordat je naar binnen gaat.

#6 White noise

White noise sluit goed aan op dat ritje met de auto. White noise verwijst naar geluiden die andere geluiden verbergen die van nature in een omgeving kunnen voorkomen. Als je bijvoorbeeld in een stad woont, kan white noise helpen bij het blokkeren van verkeersgeluiden.

Specifieke geluiden kunnen worden gebruikt om de slaap te bevorderen, ongeacht de omgevingsgeluiden. Voorbeelden hiervan zijn regenwoud of kalmerende strandgeluiden. Zelfs het geluid van de haardroger of de stofzuiger kan helpen, zo ook het geluid van de auto.

Er zijn zelfs white noise machines die speciaal zijn ontworpen voor gebruik met baby's. Sommige zijn uitgerust met instrumentele slaapliedjes of zelfs een hartslaggeluid dat wordt gebruikt om dat van de moeder na te bootsen.

Een baanbrekende studie uit 1990, gepubliceerd in "Archives of Disease in Childhood, toonde aan dat white noise nuttig kan zijn. Veertig pasgeborenen werden onderzocht, en het bleek dat 80 procent in slaap viel na vijf minuten white noise te hebben gehoord.

Stofzuigen terwijl je baby probeert in slaap te vallen is daarom nog helemaal niet zo’n gek idee! Er zijn tegenwoordig ook apps te downloaden met verschillende white noise geluiden. Dit vergt iets minder moeite dan je stofzuiger uit de kast halen.

#7 Zelfzorg

Koffie bevordert zeker het slaappatroon van je kindje niet, maar wel jouw energieniveaus. Als jij energie hebt, kun jij de slapeloze nachten beter aan. Zorg daarom goed voor jezelf. Of dit nu een sterke kop koffie is, of even onder de regendouche staan om op die manier te ontspannen: jij moet je batterij opladen.

Voordat je kindje wordt geboren, word je niet gewaarschuwd hoe moeilijk en zwaar het ouderschap is. Natuurlijk is het ook leuk elke dag je kindje te zien ontwikkelen. Elke week ontdek je iets nieuws over je kindje!

Niet alle kinderen en baby’s ontwikkelen zich op dezelfde manier of op hetzelfde tempo. Je gaat aan jezelf twijfelen en wordt verteld dat je zus moet doen, of zo moet proberen. Binnen de kortste keren ben je op en geniet je niet meer van het ouderschap. Postnatale depressie is echt en hoeft zich niet meteen na de geboorte van je kindje te manifesteren.

Zorg voor jezelf. Heb je twijfels, praat dan met je huisarts, met de verloskundige of met een andere deskundige. Bovenal: leg de lat niet te hoog. Alles wat je kindje nodig heeft is liefde, melk en verzorging. Zet dus een bakje koffie, lees een goed boek en trakteer jezelf op een lekker gebakje. Je hebt het verdiend!

met die koffie drinkt

Conclusie

Hopelijk heb je iets gehad aan de bovenstaande tips. Je kindje de nacht door laten slapen is niet iets wat eenvoudig aan te leren is. Zelfs de meest ervaren moeder heeft hier weinig invloed op en er is geen goed of fout!

Het zo aangenaam mogelijk maken voor je kindje door hem in een fijn bedje te laten slapen en elke avond dezelfde routine te doorlopen is een goed idee, maar geen garantie voor een goede nachtrust. Blijf jezelf eraan herinneren dat ook deze periode eindig is en doe vooral wat werkt voor jou, je kindje en je gezin.