Plek | Productnaam | Score | 1 | Score: 9.5 | 1 | Castrol Edge Titanium 5w30 LL (Long Life)- Motorolie - 1L | 9.5 | 2 | Score: 9.5 | 2 | Castrol Power RS 2T 1Ltr | 9.5 | 3 | Score: 9.5 | 3 | Kroon-Oil Torsynth 5W-40 - 34447 | 9.5 | 4 | Score: 9.5 | 4 | Kroon-Oil Torsynth 5W-30 - 34452 | 9.5 | 5 | Score: 9.4 | 5 | WD-40 Specialist® Slotspray 100ml Sloten | 9.4 | 6 | Score: 9.1 | 6 | Kroon-Oil Torsynth 5W-30 - 34451 | 9.1 | 7 | Score: 9.1 | 7 | Kroon-Oil Presteza MSP 5W-30 Motorolie | 9.1 | 8 | Score: 9.1 | 8 | Kroon Oil Duranza LSP 5W-30 | 9.1 | 9 | Score: 8.8 | 9 | Castrol Edge Motorolie Titanium 5w-30 | 8.8 | 10 | Score: 8.8 | 10 | Castrol GTX UltraClean 10w40 | 8.8 |
Emma van der Vink
Gepubliceerd op: Nov 25, 2021
Geupdate op: Oct 02, 2022
Je leest ten eerste altijd de viscositeit terug in de handleiding van je auto. Dit staat voor de resistentie tegen verdunning en verdikking, en wordt altijd met twee cijfers aangegeven. Die cijfers staan voor graden Farenheit, aangezien Amerika de koploper is binnen deze markt.
Zo heb je bijvoorbeeld 10w40 olie. Het eerste cijfer staat voor de weerstand van de olie bij 0 °F (-17,8 °C); het tweede cijfer staat voor de weerstand van de olie bij 212 °F (100 °C). Die 'w' staat voor 'winter'.
Motorolie verdunt naarmate het heter wordt. Hoe beter resistent olie is tegen het verdunnen bij opwarming, hoe beter het smeert. Dikke olie sluit alles namelijk beter af en onderhoudt een laagje lubricatie op hetgeen waarmee het in contact staat.
Hoe hoger het tweede nummer is (na de 'w'), hoe beter bestand tegen verdunning het is. 10w40 motorolie is zodoende meer resistent tegen verdunning dan 10w30 olie. Hij presteert dan ook beter bij hoge temperaturen doordat hij dikker blijft.
Motorolie verdikt echter ook naarmate het afkoelt. Het eerste cijfer (voor de 'w') geeft aan hoe resistent de olie is tegen verdikking. Ondanks het feit dat dikkere olie beter is dan hele dunne olie, wil je geen appelstroop in je motorblok. Het moet immers wel makkelijk kunnen bewegen en je motorblok geen extra werk bezorgen.
5w motorolie wordt dan ook aangeraden voor gebruik tijdens de winter, vooral in klimaten waar het erg koud kan worden. Tegenwoordig zijn er zelfs synthetische oliën met een 0w-rating.
Hier geldt precies dezelfde redenering als bij een auto (alsook scooters, quads, enzovoorts). Kijk de handleiding van je motor na en stem je aankoop af op de viscositeit die hierin staat aangegeven.
Op veel vlakken wel. Synthetische olie bestaan uit een basisolie, allerlei toevoegingen en een 'draagolie' die de gelijkmatige verspreiding van die toevoegingen garandeert. Het wordt geproduceerd met 'high-performance' motorblokken in gedachten, zoals je in sportauto's of racemotoren ziet.
Die toevoegingen leiden tot een aantal voordelen:
Tegenover synthetische olie staat minerale olie, oftewel conventionele olie. Deze heeft alle bovengenoemde voordelen niet. Zie het echter niet als een 'slechte' soort olie. Bekijk het eerder zo: minerale olie is goed, een blend van synthetische en minerale olie is beter, terwijl synthetische olie het beste is.
Je ziet het al: je kunt ook blends van synthetische en minerale olie kopen. Deze blends liggen qua voordelen en prijspunt tussen de twee in. Synthetische olie is namelijk veruit het duurste, terwijl minerale olie vaak stukken goedkoper is.
Houd echter in gedachten dat je synthetische olie niet nodig hebt om je motorblok goed te laten lopen. Het is ten slotte geproduceerd met high-performance motorblokken in gedachten. Heeft een kleine motor van 125cc dan veel baat bij zo'n synthetische olie? Waarschijnlijk niet.
Motorolie wordt zwart omdat het vervuild raakt met koolstof en andere bestanddelen. Ook de bewegende onderdelen waarmee het in contact staat, verliezen continu hele kleine stukjes van hun oppervlaktes.
Ook de snelle afwisseling tussen hitte en koelte resulteren in donkerdere olie, alsook sommige toevoegingen aan motorolie. Zelfs normale oxidatie kan hiertoe leiden.
Echt zwarte olie kan echter komen door roet. Roet is het resultaat van incomplete verbranding, wat gelukkig over het algemeen niet tot slijtage van het motorblok leidt omdat deze kleiner zijn dan een enkele micron. Komen ze samen in grotere vervuilingen, dan pikt de oliefilter deze op.
Als je de peilstok bekijkt en ziet dat de olie zwart is, wilt dit niet meteen zeggen dat je je olie moet vervangen. Olie wordt immers redelijk snel zwart.
In de handleiding lees je terug hoe vaak olie vervangen moet worden. Dit wordt meestal gebaseerd op het aantal kilometers sinds de laatste olieverversing.
Wil je het echter zeker weten? Dan is een olieanalyse de enige optie. Dit wordt uitgevoerd door bedrijven of je moet er zelf de apparatuur voor kopen, dus of je je geld daaraan wilt uitgeven in plaats van aan nieuwe olie is aan jou.
Het normale temperatuurbereik tijdens gebruik ligt tussen de 90 °C en 104 °C. Motorolie begint echter pas te verbranden – wat tot schade leidt – rond 140 °C.
Er is dus op zich niks aan de hand als de motorolie 135 °C bereikt, maar je zult wel sneller je olie moeten vervangen als je regelmatig dit soort temperaturen bereikt.
Zet het voertuig eerst op een vlakke ondergrond en laat hem helemaal afkoelen. Net na gebruik zit de olie nog door de hele motor verspreid, waardoor je meting niet nauwkeurig zal zijn.
Als dit eenmaal in orde is, pak je een schone doek en ga je op zoek naar de peilstok. Bij een auto zit die onder de motorkap; bij een motor aan de zijkant van het motorblok. Soms zie je bij motoren een kijkglas in plaats van een peilstok; in dat geval ben je nóg sneller klaar!
Haal de peilstok uit het motorblok, veeg hem schoon aan de doek en steek hem opnieuw in de motor. Wacht een paar seconden en haal de peilstok er weer uit. Je ziet op het onderste deel van de peilstok nu olie, alsook twee markeringen. Vaak zijn dit twee puntjes, twee streepjes of 'min' en 'max'. Het verschil tussen die twee markeringen is meestal ± 1 liter.
Bevindt de olie zich tussen die twee markeringen, dan is het oliepeil in principe in orde en kun je de peilstok terugplaatsen. Idealiter zit het peil net iets onder de bovenste markering. Zit de olie onder de onderste markering, dan moet je de olie bijvullen. Zit de olie boven de bovenste markering, dan moet je juist olie aftappen.
Heb je je auto net? Peil dan sowieso eens per week de olie. Zo krijg je een idee van of hij olie lekt en hoeveel hij verbruikt. Probeer ook zo nu en dan zowel voor als na een rit de olie te peilen om hier een nog beter beeld van te krijgen.
Het precieze proces ligt zowel aan het type voertuig als het precieze model, maar de globale stappen komen enigszins overeen. Je zoekt hoe dan ook eerst de olievuldop, draait hem los en zet een trechter in het gat om geknoei te voorkomen.
Vervolgens vul je de olie bij tot de gewenste hoeveelheid. Weet je niet zeker of je er genoeg hebt in gedaan (of juist teveel), vul dan beetje bij beetje bij. Wacht hoe dan ook na het bijvullen altijd een paar minuten zodat de olie goed naar beneden kan zakken. Controleer vervolgens het oliepeil opnieuw met de (wederom schoongemaakte) peilstok.
Heb je nog te weinig? Herhaal het proces dan. Heb je teveel? Dan moet je wat olie aftappen.
Sommige motorblokken hebben een aftapplug of carterplug. Zet een opvangbak onder die plug voordat je hem eraf draait; je wilt deze olie niet op de grond hebben. Op sommige bakken lees je direct af hoeveel je hebt afgetapt, maar als je bak geen maataanduidingen heeft, zul je dit op het blote oog moeten doen.
Is de klus eenmaal geklaard, dan doe je de plug weer terug. Vaak wordt aangeraden dat je, indien er een o-ringetje bij zit, de o-ring meteen vervangt.
Soms zijn die aftappluggen echter nogal ellendig geplaatst, waardoor je er niet of nauwelijks bij kunt. In dat geval kun je een pomp aanschaffen waarmee je de olie via de peilstok-opening omhoog zuigt.
Met deze motorolie zorg je ervoor dat de motor van je voertuig in goede conditie blijft! Eigenschappen Gebruik in type voertuig: Auto Inhoud: 1l Verbrandingsmotor: 4-takt Brandstof: Benzine; Diesel Viscositeit: 5w30 Type olie: Volsynthetisch ACEA C3 Mercedes Benz MB-Approval 229.31/ 229.51 Porsche C30 Volkswagen 504 00/ 507.00
CASTROL POWER RS 2T Castrol Power RS 2T is een volledig synthetische olie voor tweetaktmotoren die specifiek ontwikkeld is om een zeer sterke, zich steeds vernieuwende en beschermende smeerfilm aan te brengen op alle belangrijke motoronderdelen. Castrol Power RS 2T werd ontwikkeld voor de Japanse en Europese 2-takt zowel race- als crossmotorfietsen, voorzien van de krachtigste motoren. Specificaties: Inhoud:1 liter Kwaliteit: Volsynthetisch Normen en goedkeuringen: API TC ISO-L-EGD JASO FD
Torsynth 5W-40 is een moderne brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, die van nature een hoge viscositeitsindex bezitten. Uitgebalanceerde additieven zijn toegevoegd, om de volgende eigenschappen te verkrijgen: Brandstofbesparing (tot 2%) Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen shearing Een vlotte koude start Een veilige smeerfilm bij hoge temperaturen Een zeer goede detergerende en dispergerende werking (daardoor een hoge Black Sludge voorkomende werking) Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosieen anti-schuimvermogen Geschikt voor automobielen met de modernste katalysator technieken Toepassing Torsynth 5W-40 is een universele, brandstof besparende motorolie, geschikt voor alle benzine- en dieselmotoren, zowel zonder als met turbo-oplading, in personenwagens en bestelwagens. Raadpleeg voor de juiste toepassing de productspecificaties in het productblad. Productspecificaties Performance level ACEA A3/B4 API SN/CF MB 229.3/226.5 VW 502.00/505.00 Typische standaardanalyses Dichtheid bij 15 °C kg/l: 0,851Viscositeit -30 °C mPa.s: 5740Viscositeit 40 °C mm²/s: 90,20Viscositeit 100 °C mm²/s: 15,00Viscositeitindex: 173Vlampunt COC °C: 223Vloeipunt °C: -42Total Base Number mgKOH/g: 10,3Sulfaatasgehalte %: 1,3
Torsynth 5W-30 is een moderne brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisolien, die van nature een hoge viscositeitsindex bezitten. Uitgebalanceerde additieven zijn toegevoegd, om de volgende eigenschappen te verkrijgen: Brandstofbesparing (tot 2%) Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen shearing Een vlotte koude start Een veilige smeerfilm bij hoge temperaturen Een zeer goede detergerende en dispergerende werking (daardoor een hoge Black Sludge voorkomende werking) Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosieen anti-schuimvermogen Geschikt voor automobielen met de modernste katalysator technieken Toepassing Torsynth 5W-30 is een universele, brandstof besparende motorolie, geschikt voor alle benzine- en dieselmotoren, zowel zonder als met turbo-oplading, in personenwagens en bestelwagens. Raadpleeg voor de juiste toepassing de productspecificaties in het productblad. Productspecificaties: Performance level API SN/CF ACEA A3/B4 MB 229.3/226.5 VW 502.00/505.00 Typische standaardanalyses: Dichtheid bij 15C, kg/l: 0,856 Viscositeit -30C, mPa.s: 6410 Viscositeit 40C, mm/s: 72,80 Viscositeit 100 C, mm/s: 12,00 Viscositeitindex: 162 Vlampunt COC C: 228 Vloeipunt C: -42 Total Base Number, mgKOH/g: 10,3 Sulfaatasgehalte %: 1,33 Noack %: 9,5
WD-40 Specialist Slotspray. Vertrouwde kwaliteit, speciaal voor sloten. Lukt het niet om een slot goed te gebruiken? Zoek dan niet verder. Deze sloten spray werkt effectief en snel. Speciaal ontwikkeld voor het onderhouden van slotcilinders (huis, auto, meubels, sloten). De siliconen- en vetvrije formule en de hoge capillaire werking zorgen ervoor dat het product in het cilindermechanisme kan doordringen zonder deze te verstoppen. Smeermiddel dat ontworpen is om 1 specifieke taak erg goed te doen Dringt snel door en maakt vastzittende sloten snel los Vermindert slijtage & beschermt tegen corrosie en ijsvorming Anti-corrosie Geschikt voor binnen en buiten Geschikt voor alle sloten Toe te passen bij Huis deursloten Hangsloten Kluis-sleutelsloten Auto deursloten INTENSIEVE SMERING & BESCHERMING TEGEN CORROSIE Geschikt voor alle soorten sloten, die langwerkende en intensieve smering en bescherming tegen roest en corrosie vereisen. Makkelijk in gebruik. VERMINDERT SLIJTAGE Reinigt sloten snel zodat ze soepeler blijven werken en minder schade veroorzaken. Door onderdelen goed schoon te houden, gaan ze langer mee. WD-40® biedt een breed scala aan onderhoudsproducten voor het smeren, invetten, ontvetten en reinigen, zodat iedereen elke klus kan klaren! Naast WD-40® Multi-Use Product is er WD-40 Specialist®. Deze lijn van professionele producten is speciaal geformuleerd voor professionals om specifieke en zware taken te klaren, denk bijvoorbeeld aan industriële reiniging en taken waarbij hoogwaardige smering en/of ontvetting noodzakelijk is.
Torsynth 5W-30 is een moderne brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, die van nature een hoge viscositeitsindex bezitten. Uitgebalanceerde additieven zijn toegevoegd, om de volgende eigenschappen te verkrijgen: Brandstofbesparing (tot 2%) Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen shearing Een vlotte koude start Een veilige smeerfilm bij hoge temperaturen Een zeer goede detergerende en dispergerende werking (daardoor een hoge Black Sludge voorkomende werking) Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosieen anti-schuimvermogen Geschikt voor automobielen met de modernste katalysator technieken Toepassing Torsynth 5W-30 is een universele, brandstof besparende motorolie, geschikt voor alle benzine- en dieselmotoren, zowel zonder als met turbo-oplading, in personenwagens en bestelwagens. Raadpleeg voor de juiste toepassing de productspecificaties in het productblad. Productspecificaties Performance level API SN/CF ACEA A3/B4 MB 229.3/226.5 VW 502.00/505.00 Typische standaardanalysesDichtheid bij 15 °C, kg/l: 0,856Viscositeit -30 °C, mPa.s: 6410Viscositeit 40 °C, mm²/s: 72,80Viscositeit 100 °C, mm²/s: 12,00Viscositeitindex: 162Vlampunt COC, °C: 228Vloeipunt, °C: -42Total Base Number, mgKOH/g: 10,3Sulfaatasgehalte, %: 1,33Noack, %: 9,5</
Kroon Oil Presteza MSP 5W-30 is een hoogwaardige, synthetische longlife motorolie. Presteza MSP 5W-30 is uitermate geschikt voor de laatste generatie personenauto's en bestelwagens met een roetfilter en/of katalysator. Het gebruik van Kroon Presteza 5W30 motorolie zorgt er voor dat je brandstof bespaart, slijtage tegengaat en dat je de motor ook nog eens beschermt tegen vervuiling. Kroon Olie 5W30 Presteza voldoet aan de Mid-SAPS eisen van Mercedes-Benz (MB 229.51) en BMW (BMW LL-04). Bovendien is deze synthetische motorolie zeer geschikt voor alle voertuigen die een ACEA C3 motorolie vereisen. EIGENSCHAPPEN Kroon Oil Presteza MSP 5W30 Longlife motorolie beschikt over de volgende eigenschappen: Brandstofbesparing Verminderde vorming van verbrandingsresten (Mid-SAPS) Vlotte koude start Veilige smeerfilm bij hoge bedrijfstemperaturen Verlengde verversingsintervallen Zeer goede detergerende en dispergerende werking Zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen PRODUCTSPECIFICATIES ACEA C3 API SN MB-Approval 229.51/229.52 Approved under VW 505.00/505.01 dexos2™ (RR2D0801098) BMW Longlife-04
Kroon Oil Duranza LSP 5W-30 is een moderne, brandstofbesparende, synthetische motorolie. Duranza LSP 5W-30 is ontwikkeld volgens de meest recente Low SAPS technieken en prima geschikt voor de nieuwste generatie personenwagens met roetfilter en/of katalysator. Dankzij samenvoeging van speciaal geselecteerde synthetische basisoliën en geavanceerde additieven beschikt deze motorolie over uitstekende eigenschappen. Kroon Olie Duranza LSP 5W30 is een prima motorolie voor de nieuwe generatie Ford personen- en bestelwagens die zijn uitgerust met moderne drieweg katalysatoren en roetfilters. Toepassing van deze synthetische motorolie kan bij de Ford specificatie M2C-913-D en bij een van de oudere Ford specificaties M2C-913-C, M2C-913-B of M2C-913-A. EIGENSCHAPPEN Duranza LSP 5W30 beschikt over de volgende eigenschappen: Brandstofbesparing Verminderde vorming van verbrandingsresten door lagere gehalten SAPS Verlengde levensduur van roetfilters en katalysatoren Vlotte koude start Veilige smeerfilm bij hoge bedrijfstemperaturen Verlengde verversingsintervallen Zeer goede detergerende en dispergerende werking Zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen PRODUCTSPECIFICATIES ACEA A5/B5, A1/B1 API SL/CF Ford WSS-M2C913-D Renault RN0700 Jaguar Land Rover STJLR.03.5003
Hoogwaardige, volledig synthetische olie bereid voor voertuigen met een roetfilter en driewegkatalysatoren. Het bevat weinig zwavel, fosfor en as. Het is een olie met een "long life"-aanduiding, waarbij de periodiciteit van verversing elke 30.000 km kan worden uitgevoerd. Kenmerken: Productnummer: 1845033 Merk: CASTROL Eancode: 4008177111624 Conditie:Nieuw Eigenschappen: inhoud [liter]:5 specificatie:acea c3 vrijgave van de fabrikant:vw 504 00 / 507 00, mb-freigabe 229.51, vw 504 00, mb-approval 229.31 Gewicht:4.26 kg Breedte:26.1 cm Hoogte:30.1 cm Lengte:11.9 cm Beschrijving: Castrol Edge Motorolie Titanium 5w-30 5W30 LL 5 L inhoud [liter]:5specificatie:acea c3 vrijgave van de fabrikant:vw 504 00 / 507 00, mb-freigabe 229.51, vw 504 00, mb-approval 229.31
Kenmerken: Productnummer: 1848041 Merk: CASTROL Eancode: 4008177133909 Conditie:Nieuw Eigenschappen: inhoud [liter]:5 specificatie:mb 229.1, vw 501 01/505 00, renault rn 0700/0710 viscositeit klasse sae:10w40 olie-fabrikantvoorschrift:fiat 9.55535-d2, fiat 9.55535-g2 acea specificaties:a3/b3, a3/b4 api specificaties:sn olie:Semi-Synthetisch Gewicht:4.6 kg Breedte:25.9 cm Hoogte:29.6 cm Lengte:12.2 cm Beschrijving: De synthetische technologie van Castrol GTX Ultraclean levert uitstekende prestaties. De dubbelwerkende formule van Castrol GTX verwijdert oude sludge en beschermt beter tegen de vorming van nieuwe sludge, waardoor u meer controle houdt in het huidige drukke verkeer. Gebruik Castrol GTX Ultraclean om de levensduur van de motor van uw voertuig te helpen verlengen. VOORDELEN Zorgt voor 50% betere bescherming tegen sludgevorming, in vergelijking met de strenge industrienormen* Geavanceerde bescherming tegen vermindering van de viscositeit en thermische afbraak Uitstekende bescherming tegen hoge-temperatuurafzettingen Kwalitatief hoogwaardige basisoliën en anti-slijtageadditieven die helpen de levensduur van motoren te verlengen * 50% schoner dan de industrienorm, zoals gemeten in de API SL Sequentie VG Sludgetest. SPECIFICATIE ACEA A3/B3, A3/B4 API SN Voldoet aan Fiat 9.55535-D2 / 9.55535-G2 MB-goedkeuring 229.1 Renault RN 0700 / RN 0710 VW 501 01 / 505 00
Gefeliciteerd! Je bent tot het eind van deze gids gekomen. Je ziet al snel de door de bomen het bos niet meer in het oerwoud van motorolie. Er zijn immers 1681 verschillende te bestellen...
Hopelijk heeft deze lijst je opweg geholpen en kun je straks de beste